En malermester sælger ikke bare det, at en væg bliver malet. Malermesteren sælger den fornemmelse og oplevelse, som kunden de næste mange år får i den smukt malede stue. Det samme gælder tømreren, frisøren, VVS’eren og guldsmeden. Det kan måske virke abstrakt, men Kirsten Voxtrup og Anne Colbe er eksperter i kundeoplevelser, og de giver her nogle gode råd og inspiration.
Rørføring eller behagelige bade
”Man skal spørge sig selv hvilken branche man er i. Se på den eksisterende forretning og finde ud af, hvad man egentlig sælger. En VVS’er sælger for eksempel ikke bare en rørføring. Han sælger varme i gulvet, varme bade og de oplevelser, der følger med ved at have et dejligt badeværelse. Som VVS’er er det også dig der sørger for, at kunden får klimavenlige løsninger, og derfor sælger du også muligheden for at kunden får en bæredygtig løsning,” siger Kirsten Voxtrup.
Pointen er, at man skal se sit håndværk eller produkt i en større sammenhæng. Hvad er det reelt jeg frembringer, som gør noget godt for kunden.
”Oplevelsen er den ekstra dimension, der gør, at kunden får noget mere end han ventede. Det skulle så gerne gøre, at han ringer til dig igen, når han næste gang har brug for en håndværker,” siger Anne Colbe.
Sammen driver Kirsten og Anne virksomheden, The Experience Academy, der rådgiver om, hvordan man kan arbejde med at differentiere sig og skabe de bedste oplevelser for kunderne. Altid med udgangspunkt i dyb indsigt i kundens ønsker og behov.
Hvordan opfatter kunderne dig?
Det er åbenlyst, at man skal kende sine kunder, deres forventninger og også deres uudtalte behov. Derfor opfordrer Kirsten Voxtrup til, at man øver sig i at være nysgerrig, og løbende undersøger og interesserer sig for sine kunder.
”Man kan fx være nysgerrig og spørge ind til, hvorfor kunderne lige netop har valgt din virksomhed eller dit produkt. Man kan spørge ind til hvilke behov produktet eller virksomheden indfrier hos kunden. På den måde får du både dyrebar indsigt om kunden selv og om kundens opfattelse af din virksomhed,” siger Kirsten Voxtrup og fortsætter:
”Uanset om man er til komplekse spørgeskemaundersøgelser, observationsstudier, Mystery shopping eller blot stiller sine kunder et par simple spørgsmål efter en opgave er løst, giver det en idé om hvordan man kan justere på sin oplevelsesydelse, og langsomt skabe bedre og mere meningsfulde oplevelser med sine kunder.