Der er sket meget med bilers udvikling, siden Henrik Pedersen blev udlært som mekaniker for 43 år siden. Dengang var der ikke elektronik i biler, som der er i dag. Mekanikeren skulle kunne finde frem til fejlen på bilen selv og reparere det, der var gået i stykker. Bilernes motorer fyldte ikke så meget i motorrummet, og selve uddannelsen som mekaniker havde stadig indhold fra smedeuddannelsen.
”I gamle dage fandt vi fejlene ved at kigge i motoren. Men en motor i dag er elektronisk, og man kan ikke se på elektronik, om det er i stykker. Der skal måleinstrumenter og computere til. Det gør det nemmere at finde fejlene. Vi kan hente mange informationer ud af bilerne i dag, men det kræver også konstant efteruddannelse og opgradering af udstyr på værkstedet,” siger Henrik Pedersen.
Første måleudstyr for 250.000 kr.
Han købte sit første måleudstyr i 1981. En investering på 250.000 kr. Henrik var den anden frie mekaniker i Danmark, der investerede i den nye teknologi. I dag står den køleskabsstore motortester på dæklageret som et museumsstykke med et væld af ledninger, der stikker ud af den. Dengang havde hver enhed i bilen sit eget stik, som skulle forbindes til måleudstyret.
I dag foregår selve diagnosticeringen trådløst. Mekanikeren kobler en såkaldt dongle til bilen, så man kan indlæse alle informationer om bilen direkte til værkstedets computer. Udover computeren bruges der elektronisk måleudstyr til de enkelte biler. I dag fylder de ikke mere end en lille pakke rugbrød i modsætning til den første, Henrik Pedersen købte.
”Teknologiens udvikling gør, at vi bliver klogere hver dag. Det er en udvikling der er sket langsomt og gradvist. Der sker noget nyt hele tiden. Det gør, at man som mekaniker har en spændende hverdag, hvor der hele tiden er noget nyt at lære,” siger Henrik Pedersen og forklarer, hvordan bilindustrien har udviklet sig gennem tiden:
”I gamle dage var der stor forskel på at reparere en Citroën og en Opel. Det krævede specialviden og værktøj på tværs af mærkerne. Men i dag er bilernes indmad stort set den samme. Leveret af de samme underleverandører som for eksempel Bosch og Siemens. Det er teknologien, der udvikler sig på tværs af mærkerne. Maksimum 25 procent af en bil er lavet af bilproducenten. Resten kommer fra de samme underleverandører uanset mærke. Så nu drejer det sig mere om at sørge for, at vores udstyr er opdateret til at kunne aflæse og udmåle systemerne i bilerne. Computeren ligger i bilen, så vi skal bare kunne læse data ud for at finde fejlen. Den proces er den samme på tværs af bilmærkerne.”