Tillykke til København

I sidste uge åbnede den nye metrocityring. Det har taget 10 år at bygge den nye metrolinje, og vi er mange, der har ventet spændt på at få lov til at køre en tur med de nye metrotog. Ja faktisk forventer
man, at den nye Cityring får omkring 300.000 daglige passagerer.

Ud over at den københavnske metro hver dag fragter mange hundrede tusinde passagerer frem og tilbage fra job, studie eller en tur i teatret, så er metroen også et symbol på den positive udvikling i hovedstaden, som vi har været vidne til de sidste 20 år. For metroen er jo (for en stor dels vedkommende) finansieret af grundsalg – eller med andre ord, det faktum at København vokser.

Det er da også populært som aldrig før, at bo i hovedstaden. Kommunen vokser med ca. 10.000 indbyggere om året. Derfor har vi brug for mere metro, flere busser og bredere cykelstier, så københavnerne kan komme nemt og smidigt ud og hjem.

Men vi har i særdeleshed også brug for, at den nødvendige erhvervstrafik får bedre vilkår. Håndværkerne, varetransport og skraldebiler mv. skal kunne komme frem til kunderne og butikkerne, hvis vi skal bevare og udvikle den levende by, som vi alle sammen ønsker. Fremkommeligheden er en udfordring, og der spildes hver dag mange timers arbejdstid på at sidde i kø. Og i sidste ende er det københavnerne der betaler.

Derfor er det fantastisk, at vi nu har fået vores nye metro. Forhåbentlig kan det også få flere pendlere, som faktisk har mulighed for at skifte fra bil til kollektiv transport, til at overveje ’nye græsgange’. Og derfor er det godt, at der er politisk vilje til at udbygge metroen yderligere, for det er nødvendigt i en by i rivende udvikling.

Af Per Vangekjær, formand for Håndværkerforeningen København

Indlægget blev bragt i MESTER, oktober 2019.