Udvikling må ikke blive til afvikling

Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune vedtog i slutningen af april at gøre Stefansgade på Nørrebro til en såkaldt grøn trafikvej. Det betyder, at der fremover ikke må køre fossildrevne køretøjer, altså benzin- og dieselbiler, i gaden.

Målet er at forhindre den gennemkørende trafik, der ’smutter uden om Jagtvej’, og at mindske luftforureningen. Og spørger man teknik- og miljøborgmester Line Barfod (Enhl.), er Stefansgade kun første skridt på vejen til endnu flere grønne trafikveje i København.

Man må forvente, at der kommer flere lignende initiativer i en række kommuner over hele hovedstadsområdet. De mange enkeltstående initiativer er udtryk for den lokale politiske og folkelige utålmodighed, der er i forhold at gå i en grønnere retning.

Jeg kan godt forstå, at man lokalt ønsker sig at ændre på trafik- og luftforureningen.

Men jeg tillader mig dog alligevel at rejse en bekymring. For i sin iver for at udvikle lokale områder skal man passe på med, at man ikke ender med at afvikle forudsætningerne for, at vores fælles Storkøbenhavn kan fungere.

En af de allervigtigste forudsætninger for, at vi har et velfungerende Storkøbenhavn, er nemlig de tusindvis af lokale virksomheder, der hver dag servicerer indbyggere og virksomheder. Enten fordi de udfører en opgave hos kunden, eller fordi de har behov for at få leveret varer til deres butik eller arbejdssted. Det gælder for eksempel skraldafhentning, varelevering til butikker og private, og ikke mindst de mange håndværkere, der hver eneste dag vedligeholder og istandsætter lejligheder og huse.

Fælles for dem alle er, at de ikke kører rundt i byen for sjov, men fordi der er et behov. Derfor må politikerne skelne mellem erhvervstrafik, som for eksempel håndværkerkørsel og varelevering, og privat bil- og pendlerkørsel, når de taler om ændringer i mobiliteten.

For hvis vi ønsker en levende by, hvor der bor mennesker, og hvor der er plads til forretninger og virksomheder, er det nødvendigt, at håndværkere, varer, kunder og ikke mindst beboerne kan komme frem. Det gælder også i Stefansgade.

 

Af Christoffer Susé, adm. direktør i Håndværkerforeningen København.

Indlægget blev bragt i MESTER, juni 2022.