Mød årets Æreshåndværker, der selv mener, at han er en ret ringe håndværker udi skuespillerfaget, men til gengæld er han en dreven zirkusdirektør med telt, 34 ansatte, 14 lastbiler, seks varebiler og et vinterkvarter med lager til de gamle veteranbiler, cirkusvogne og campingvogne. Ikke mindst den 17,5 meter lange beboelsesvogn, som Søren savner at bo i efter endnu en sommer uden Zirkus Nemo på landevejen på grund af corona.
Fra Esbjerg til København
Søren Østergaard kommer fra Esbjerg. Det var byen, hvor han så cirkus, når det hvert år kom til byen. Her var det blandt andet Cirkus Benneweis, der kom forbi. Senere flyttede familien til København, hvor den kommende zirkusdirektør første gang så teater.
”Hvorfor blev du skuespiller?”
”Vi skulle egentlig flytte til Skagen, hvor min far var blevet direktør for en sildeoliefabrik. Vi havde købt hus og det hele. Men så fik min far i stedet job som direktør for Alfred Benzons fabrikker i København, og så tog vi herover i stedet. Jeg kom fra en skole i Esbjerg, hvor man fik bank, til Ny Holte Skole, hvor vi både spillede utrolig meget teater og så meget teater. Og her fik jeg interessen for skuespillet. Jeg tænker nogle gange på, hvad jeg var blevet, hvis vi var flyttet til Skagen,” siger Søren Østergaard.
”Jeg var utrolig aktiv i skolen. Ikke med det faglige, men med alt hvad der havde med teater at gøre, og da jeg kom til det punkt, hvor det var tid til at gå videre i gymnasiet, ville jeg hellere være skuespiller. Men min far insisterede på, at jeg skulle i gymnasiet. Heldigvis fik lærerne overbevist mine forældre om, at det ikke var en god idé med gymnasiet, så i stedet kom jeg i realen, og aflagde prøve hos skuespilleren Søren Weiss. Han var ikke nogen stor skuespiller, men han var fantastisk dygtig til at undervise kommende skuespillere, og han ville heldigvis tage mig som elev. Han sagde til min far, at jeg havde et stort talent, og det overbeviste min far om, at jeg kunne blive skuespiller,” siger Søren Østergaard.
Via Søren Weiss kom Søren Østergaard ind på Folketeatret, hvor Preben Harris, der var direktør, havde brug for nogle statister. Der blev han hængende og arbejdede som regissørassistent ved siden af statistrollerne. Og derfra søgte han på skuespillerskolen.