Virksomhedsdrift

Snedkerlauget engagerede lærlinge i udstilling
Interessen var stor da designudstillingen ”3daysofdesign” løb over Københavns brosten, og i Moltkes Palæ trak Københavns Snedkerlaug mange mennesker ind for at se snedkerhåndværk på udstillingen Carpentry Craft. Blandt andet fra otte lærlinge der var specielt udvalgt til at udforme et lærlingestykke under overskriften ”Fokus på oversete danske træsorter” med støtte fra bl.a. Stillinges Fond.

Tekst: Peter Djurup
Grafik: Tommy Saunte
Læs mere
Fra catwalken i London til din lokale faglærte frisør
Frisørbranchen er et modefag, og der kommer hele tiden nye kollektioner fra de store trendsættende frisørkæder. Det stiller store krav til den enkelte frisør om at holde sig opdateret og løbende efteruddanne sig, og derfor er der en stærk kultur for videndeling internt i faget. MESTER har besøgt frisørmester Finn Ellegaard til en snak om, hvordan man som frisør holder sig opdateret.

Tekst: Jakob Bo Andersen
Grafik: Tommy Saunte
Læs mere
Guld- og sølvsmede udvikler sig med mentorer
De erfarne giver viden videre til deres yngre og mindre erfarne kollegaer i Guldsmedelauget. En ny mentorordning bygger videre på traditionen i faget om sidemandsoplæring og skal være et plaster på såret efter det lukkede og savnede Institut for Ædelmetal.

Tekst: Peter Djurup
Grafik: Tommy Saunte
Læs mere
Studietur i læder
Mestre fra Sadelmager- og tapetsererlauget drager med deres svende og lærlinge på studietur til Tärnsjö i Sverige hvor det eneste uddannelsessted for sadelmagere i Norden ligger lige ved siden af Tärnsjö Garveri. Begge steder skal besøges, og formålet er at alle kommer tilbage med ny viden og ikke mindst netværk.

Tekst: Peter Djurup
Grafik: Tommy Saunte
Læs mere
TEMA De levende laug
Læs mere
Tema: Lokalt engagement giver liv i gaden
Håndværksvirksomheder er bredt set gode til at engagere sig i det lokalsamfund, hvor de udspringer fra. Det viser en undersøgelse, som Håndværkerforeningen har lavet blandt sine medlemmer. MESTER sætter fokus på det lokale engagement.

Foto: Rie Neuchs

Denne artikel blev bragt i MESTER14, februar 2021.
Læs mere
INSPIRATION: Din bil har en reklameværdi på 2.000-2.500 kr. om ugen – udnyt den
Mange betaler tusindvis af kroner for at få deres budskaber på en bus, så alle i trafikken kan se dem. Som håndværker med en bil har du din helt egen reklameplads, som du bør udnytte, hvis du spørger Henrik Welling fra GroupM, der er Danmarks største mediebureauvirksomhed.

Tekst: Peter Djurup

Denne artikel blev bragt i MESTER15, april 2021.
Læs mere
Fire håndværkere ét værksted
I Ravnsborggade på Nørrebro åbnede Værksted & Co i juni. Bag Værksted & Co står X-Fond og fire unge håndværkere, som er flyttet ind i en stor gammel tøjbutik med deres værksteder. Målet med Værksted & Co er at skabe et rum for iværksættere inden for små, nyttige nichehåndværksfag.

Denne artikel blev bragt i MESTER13, november 2020.
Læs mere
Brug coronakrisen til at gentænke din virksomhed
Mange virksomheder er påvirket negativt af coronasituationen og kæmper for at overleve. Derfor er mange tvunget til at tænke nyt, men for alle andre kan situationen også med fordel udnyttes til at genoverveje setuppet omkring ens virksomhed.

Her kan du møde Tom Lindquist, der peger på fire områder, hvor du som ejerleder kan starte.

Denne artikel blev bragt i MESTER11, juni 2020.
Læs mere
TEMA: Bæredygtighed og FN’s verdensmål
Læs mere