Parløb
Efter hun var udlært fortsatte hun sammen med sin far. Det var kun far og datter, og de havde et tæt samarbejde i 29 år. Annette Høst Hemmingsen læste til installatør, og i praksis var samarbejdet nærmest parallelt i alle årene.
”Vi så nok hinanden to gange om ugen, ellers kørte vi med hver vores opgaver i alle årene. Og det fungerede godt. Efterhånden som min far blev ældre, talte vi om, at jeg skulle overtage firmaet; men han var ikke helt klar til det, så jeg valgte at blive selvstændig med eget CVR-nr. i 2017, mens han fortsatte nogle år mere for sig selv. Vi kørte sammen i mange år. Oprindeligt havde vi arbejdet tæt sammen, men min far var blevet gammel, og derfor var det lettere at fortsætte selv. Men han beklagede sig lidt over, at vi nu kun så hinanden hver fjerde dag, og vi skulle da også begge to vænne os til den nye måde at arbejde på”.
Men bortset fra, at der gik længere tid, mellem de to VVS’ere mødtes, var der ikke den store forskel i samarbejdet helt frem til, at Annettes far gik endeligt på pension for tre år siden i en alder af 85 år.
Godt netværk fra lauget
Selv om hun arbejder alene i dagligdagen, har hun et godt samarbejde med flere kollegaer i branchen. Netværket stammer fra Københavns Blikkenslager- og VVS Laug.
”Vores laug er fantastisk. De var gode til at samle os unge i sin tid, og der var jeg heldig at være med. Det gav et fantastisk netværk, og vi hænger stadig sammen. Vi bruger hinanden fagligt, og jeg låner medarbejdere af nogle af dem en gang imellem, når jeg har brug for hjælp,” siger Annette Høst Hemmingsen.
Indimellem kan det ikke undgås, at der er brug for hjælp, når man kun er sig selv.
”Jeg ringer til en kollega eller til min mand, hvis der for eksempel skal flyttes en radiator. Og kunderne giver også gerne en hånd med. Hvis jeg kan se, at der er en opgave, hvor vi er nødt til at være to, er der altid en fra mit netværk, der vil hjælpe. De siger, at jeg aldrig må sige Nej til en opgave. De skal nok hjælpe mig, også hvis jeg ikke selv har tid”.
Dialog med kunderne er vigtig
I sine over 30 år i branchen har Annette Høst Hemmingsen opbygget en god fast kundekreds, der altid ringer, når der skal laves VVS-arbejde.
”Jeg har mange kunder, som jeg har haft i mange år. Hele familier, hvor det nærmest går i arv fra den ene generation til den anden, at de bruger mig til deres opgaver. Jeg har flere familier i min kundekreds, og jeg kan godt lide at have et godt forhold til mine kunder. De vil hellere vente end at ringe til en anden, hvis jeg har for travlt til en aktuel opgave,” siger Annette Høst Hemmingsen.
Hun foretrækker at lave tingene på sin egen måde, men selvfølgelig som kunden ønsker det. En af hemmelighederne i at have mange faste kunder gennem flere år er, at Annette altid sørger for, at hun og kunden er enige om, hvad der skal laves.
”Jeg bruger meget tid på at tale med kunderne om, hvad de vil have, så vi får forventningsafstemt. Og når arbejdet er i gang, sørger jeg for, at vi har en god dialog i processen. Hellere bruge tid på at tage en kop kaffe og få forklaret ordentligt, hvad der bliver lavet, frem for at kunden bagefter ikke kan forstå, hvad det er der står på regningen. Dialog hjælper på forståelsen, og jeg tror, at der er et generelt problem i branchen med at få talt med kunderne på en måde, så de forstår, hvad der sker, og få forventningsafstemt. Og så overholder jeg altid mine aftaler. Faktisk blev jeg, da jeg var ung, fyret fra et job hos en bager, fordi jeg flere gange mødte for tidligt,” siger Annette Høst Hemmingsen.
Funktionalitet og teknik
Den store fokus på at sikre, at kunderne er glade, betyder også, at Annette nogle gange råder en kunde til at vælge en anden løsning end den, som kunden vil have. Hun vil hellere levere en funktionel løsning end en ny teknik, der måske er mindre holdbar.
”Det er blevet meget mere teknisk med de løsninger, der er på markedet i dag, og mange kører deres eget ræs med det nye. Den gang jeg begyndte, var der galvaniserede rør, kobber og måske pexrør. Man behøver efter min mening ikke opfinde den dybe tallerken igen og igen. Funktionalitet og holdbarhed er vigtigere for mig, end at det er en meget teknisk løsning med et toilet, der både kan skylle, spule og meget andet. Men det er selvfølgelig helt i orden, hvis man vil have det. Jeg giver kunden mine råd og forbeholder mig ret til at henvise til en anden, hvis jeg ikke har lyst til at løse opgaven,” siger Annette Høst Hemmingsen.
Passer på kirkernes vand
Hovedparten er kunderne er private, men der er også serviceopgaver for det lokale fjernvarmeværk, og hele syv kirker bliver også passet af Annettes VVS.
”Kirkerne er kommet til de sidste par år. Jeg havde et par stykker til at begynde med, men så er der en kirketjener, der skifter til en ny kirke, og så har han anbefalet mig, og nu har jeg så syv kirker. Det er et særligt miljø, men der ligger noget i, at vi er på bølgelængde,” siger Annette Høst Hemmingsen.
Mere fagligt til de soloselvstændige, tak
Som soloselvstændig med fuld ordrebog er der nok at lave. Heldigvis behøver Annette ikke bruge tid på at skaffe kunder, da hun har opbygget den gode faste kundekreds. Men der skal til gengæld indkøbes materialer, udregnes tilbud og skrives fakturaer. Og så skal der også følges med i branchens udvikling på møder og andre arrangementer, blandt andet i VVS-lauget. Men det er ikke altid nemt at nå det hele.
”Lige nu har jeg ikke tid til efteruddannelse, selv om jeg gerne vil. Det er gået for stærkt de sidste par år, og de fyraftensmøder, jeg kommer til i lauget og TEKNIQ, er desværre mest for de store virksomheder. Så jeg kunne godt ønske mig noget, der er rettet mod os små virksomheder og soloselvstændige,” siger Annette Høst Hemmingsen.