Både elever og lærere får erfaren hjælp, når erfarne murermestre er med i undervisningen på skolen. Målet er på den ene side at kunne hjælpe lærerne, som typisk har 25 elever, de skal nå rundt til, når de underviser i de praktiske fag. Og på den anden side også eleverne, der har fået et par ekstra fageksperter til at hjælpe med det praktiske, når der for eksempel skal røres mørtel op eller lægges mursten.
Idéen til ordningen med mestervejledere kommer fra de seks skuemestre, som er med, når svendestykker skal vurderes. En af dem er Christian Christjansen, der er murermester og næstformand i det lokale uddannelsesudvalg.
Vil fastholde eleverne i faget
”Vi ønsker at få flest mulige unge til at blive i faget og gennemføre deres uddannelse, så vi kan få nye dygtige murere. Og vores gode seniorer i Københavns Murerlaug kan give en masse input til eleverne. Mange af eleverne har ikke nogen baggrundsviden om håndværk. De synes bare, det er spændende at være med til at bygge noget, og det kan være svært for én lærer at nå at hjælpe alle i timerne, derfor giver det god mening, at vores seniorer hjælper til,” siger Christian Christjansen.
De 12 seniorer er alle gået på pension, men de er stadig interesserede og aktive.
”Vores seniorgruppe er meget stærk. De holder sammen og taler sammen i forvejen, og de kerer sig om faget og vil gerne bidrage til udviklingen. Og fra skolen, faglærere og elever har jeg kun hørt positive tilbagemeldinger på ordningen. Så vi fortsætter, når skolerne begynder igen,” siger Christian Christjansen.
God ro og stor erfaring
På NEXT Byg har uddannelsesleder Jan Laursen været med til at sætte projektet med de 12 seniormurermestre i søen, og de foreløbige erfaringer er gode.
”Tanken var at få nogle erfarne murermestre ud, som netop ikke er lærere, og som eleverne derfor kan tale med på en anden måde. Man kan sige, at der er lidt morfar over de erfarne herrer, som kommer ud. De kommer med mange års praktisk erfaring, og mange af dem har også stort kendskab til uddannelsen, da de har været med i det lokale uddannelsesudvalg på skolen tidligere. De har ro og kender så meget til faget og til skolen, så de har meget, de kan give videre. Derfor er de en støtte i hverdagen for både elever og lærere,” siger Jan Laursen.
”Seniorerne skal støtte eleverne i praktiktimerne, og vi præsenterede dem for eleverne i den klasse, hvor vi ville sætte projektet i gang. Eleverne skulle lige vænne sig til, at de var med i timerne, hvor de, indtil vi måtte sende eleverne hjem, var med mandag og torsdag. Eleverne nåede lige at blive trygge ved de erfarne murermestre, så vi håber snart, at vi kan komme tilbage og genoptage undervisningen med seniorerne,” siger Jan Laursen.
Det er Jan Laursens indtryk, at der generelt bliver en anden ro i de praktiske timer, fordi seniorerne er med, og der bliver spurgt ind til både faglige og mere brancherelaterede emner.
”Det er også oplagt, at eleverne kan spørge seniorerne til råd, når de skal søge praktikpladser. Som erfarne murermestre har seniorerne stor indsigt i, hvad man som mester ser på, når man får ansøgninger, og det kan eleverne få glæde af at spørge ind til,” siger Jan Laursen.