Det er, med en lidt slidt kliché, kun fantasien og nysgerrigheden, der sætter grænser.
Og det er netop den nysgerrighed, som Billedskolen i Toldkammeret ønsker at pirre hos børnene. Derfor holdt de for femte år i træk åbent byggeværksted i skolernes sommerferie i Toldkammergården i Helsingør. Her kunne børn i alle aldre (børn under syv år dog i følgeskab med deres forældre) prøve kræfter med byggeri og håndværk.
LYSTEN DRIVER VÆRKET
»Glæden for mange håndværkere handler om, at de bruger deres hænder og deres hoved til at skabe fysiske ”produkter”. Den glæde vil vi gerne lære børnene, fordi det giver en stor tilfredsstillelse at opleve, at man er god til noget, og at man faktisk kan løse tingene selv,« fortæller Elisabeth Momme, daglig leder i Toldkammeret i Helsingør. Hun er selv uddannet håndværker, og det ligger hendes hjerte nært at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse.
Anna Iversen er byggepladsleder eller sjakbajs om man vil. Hun er en af de medarbejdere, der hjælper børn og voksne med at finde det rigtige stykke træ, eller det rigtige værktøj. Hun fortæller, at det for det meste falder børnene meget naturligt, at gå i krig med hammer, sav og træ.
»Børnene har fuld fart på fantasien, og derfor har de meget nemt ved at komme i gang.« Anna fortæller også, at når hun sammenligner danske familier med turister, er det tydeligt, at de danske forældre har et langt mere afslappet forhold til, at børnene får en sav, en hammer eller en skruemaskine i hånden end udenlandske forældre har.
ÅBEN SKOLEDAG
Billedskolen indgår sammen med andre kulturinstitutioner og skolerne i et projekt, som Helsingør Kommune har fået midler til af Undervisningsministeriet. Heri blev der udviklet et undervisningsmateriale til faget Håndværk og Design.
Dette arbejde blev fremhævet af ministeren på den årlige Åben Skoledag, hvor nogle af kommunens skoleelever blev inviteret til en håndværksdag i Toldkammeret. Her mødte de forskellige håndværkere – en murer, en mekaniker, en maler, og en tømrer/snedker, arkitekter og designere, – hver havde de et værksted, hvor eleverne kunne prøve arbejdet på egen krop. De historiske håndværk kunne de derefter prøve på byernes museer.
»I dag har børn ikke samme kontakt med de voksnes erhverv, som man havde tidligere. Derfor vil vi gerne være stedet, hvor børn kan møde professionelle voksne og høre, se og ikke mindst prøve, hvad de forskellige fag og erhverv egentlig drejer sig om,« slutter Elisabeth Momme.